18 mei / Brits schandaal rond DeepMind en patiëntgegevens

Home/Uncategorized/18 mei / Brits schandaal rond DeepMind en patiëntgegevens

18 mei / Brits schandaal rond DeepMind en patiëntgegevens

Er is kritiek op de relatie tussen DeepMind en de Britse National Health Service (NHS). Google-dochter DeepMind heeft volgens persbureau Bloomberg op basis van onjuiste rechtvaardiging toegang gehad tot de medische dossiers van 1,6 miljoen patiënten in het Verenigd Koninkrijk.

DeepMind en de NHS sloten in 2015 een overeenkomst met betrekking tot het delen van data. De samenwerking bleef niet geheel onomstreden omdat DeepMind volgens het contract verregaande toegang kreeg tot medische data van zo’n 1,6 miljoen Britse patiënten.

Een jaar later echter zette het wetenschappelijk magazine New Scientist vraagtekens bij de manier waarop DeepMind de data voor de ontwikkeling van de app had verzameld. Er zou met name onduidelijkheid zijn over op welke gronden patiënten werden overgehaald om hun data te delen. Volgens Royal Free en DeepMind gaven patiënten toestemming omdat hierdoor de behandeling zou verbeteren, een gegeven dat de wettelijke basis legt voor zogeheten ‘direct care’.

Vermoed wordt nu dat de verzamelde data niet zozeer werden gebruikt voor het verbeteren van de app in het belang van patiëntenzorg, maar eerder voor het technisch goed laten functioneren van de app. Hoewel de National Data Guardian geen regulerende macht heeft, heeft de organisatie haar zorgen wel neergelegd bij de Information Commissioner’s Office (ICO), dat op zijn beurt een onderzoek startte naar het handelen van Royal Free en DeepMind. Het onderzoek bevindt zich momenteel in de afrondende fase. Mocht de uitkomst negatief voor Royal Free uitpakken, dan kan het ziekenhuis mogelijk sancties tegemoetzien.

Bron: Zorgvisie. Link naar het artikel